پوشاک بچگانه

طراحی،پارچه،الگو وسایزبندی

پوشاک بچگانه

طراحی،پارچه،الگو وسایزبندی

طراحی لباس

از آنجا که طراحی لباس کودکان در انگلستان مورد غفلت قرار گرفته است ,دانشجویان با استعداد وخوشفکری که مشکلات اساسی طراحی و تولید لباس کودکان را درک میکنند ,درمی یابند که طراحی درست لازمه تهیه وتولید پوشاک مناسب کودکان است .

طراحان فرانسه و ایتالیا در این زمینه شهرت زیادی دارند . بازارهای داخلی ار این طراحان پشتیبانی می کنند و پدر ومادرهای دیگر کشورهای اروپایی بیشتر از پدر و مادرهای انگلیسی به خرید لباس و رسیدگی به سر و وضع کودکانشان اهمیت می دهند . انگلیسیها از جمله کسانی هستد که نظری مساعد در مورد طراحی لباس کودکان و پیروی از مد ندارند; البته این نظر رو به تغییر است و نسل تازه ای از پدر و مادرها و کودکان به طراحی توجه نشان می دهند و متقاضی کیفیت بهتر وسبک نو لباس کودکان هستند. 

                 لباس کودک

شکل عمده آن است که چگونه می شود پوشاک کودکان را بدون افزایش هزینه تولید کرد . به هر حال پوشاک کودکان در مقایسه با پوشاک بزرگسالان گرانتر است و تهیه و دوخت آن به دقت و وقت بیشتری نیاز دارد . پارچه لباسی که کودک هر روز آن را به تن می کند بایستی در برابر شستشوهای مکرر بادوام باشند ; درزها , لبه ها و دکمه ها نیز باید محکم دوخته شوند . فروشگاههای بزرگ زنجیره ای از تولید کنندگان خود می خواهند که کالاهایی با کیفیت عالی تولید کنند و این امر به قیمت کالاها می افزایند . کارخانه های بریتانیا ناچار به تولید کالاهایی که بتوانند با کالاهای وارد شده از کشورهای در حال توسعه که نرخ دستمزد کارگرشان پایین است رقابت کنند . برای کسب موفقیت در این بازار آنها دست به کار سرمایه گذاری بر روی تکنولو‍‍ِژی (فن شناسی ) جدید شده اند تا بتوانند قیمتها را بشکنند و پایین بیاورند. برخورداری از این تکنولوژی جدید مستلزم سرمایه گذاری اولیه هنگفتی بویژه برای شرکتهای کوچک است . از دستگاههای جدید بایستی کاملا بهره برداری شود و طراحان نیز باید با تمام امکانات و محدودیتهای این دستگاهها آشنا باشند . هم اکنون بسیاری از کارخانه های تولید پوشاک طراحان را در جلسه های تولید و توسعه شرکت می دهند , زیرا در یافته اند که آنها نیز می بایست بخشی از گروه تولید کارخانه به شمار آیند . وسعت کارخانه وبازار فروش کالا بر محدوده کاری طراح مؤثر است ; طراح هنرمندی است که تحت شرایط ناشی از وجود یک رشته عوامل خارجی کار می کند . این امر لزوما امری بازدارنده به شمار نمی آید و می تواند موجب پیدایی تکنیکهای اصیل و تجربه ای گردد که در دستیابی به بهای مناسب نیز مؤثرند .

هر دانشجوی علاقه مند به رشته طراحی لباس کودک می بایست از دگرگونی اندام کودکان در حین رشد و نسبتهای متغیر بخشهای گوناگون بدن آنها آگاهی کافی داشته باشد . برای نمونه مدل لباسی که برای کودک چهارساله با شکم بر آمده مناسب و زیباست , برای کودک هشت ساله بلند قد و لاغر نامناسب است . نسبتها و طولها در لباس کودکان از اهمیت زیادی بر خوردارند . ضمنا طراحان برای این کار که بتوانند با تکنیکهای متناسب با رشد کودکان , باید با تهیه الگو و برش و همچنین دوخت آشنایی داشته باشند . بسیاری از طراحان انگلیسی قراردادهای معمول در تهیه الگو وبرش را رعایت می کنند .  

 گروهی نیز این مسئله را نادیده گرفته اند و مدلهای مد روز جدید وجالب توجهی را که اساس آنها بر روی الگوهای آستین کیمونو و رگلان بوده ونیز مدلهای جدید شلوار ارائه داده اند که تولید انبوه آنها آسانتر است و می توانند مشتری بیشتری پیدا کنند و به این ترتیب در پایین آوردن قیمتها هم تاثیر زیادی دارند . همچنین طراحان می بایست از شیوه زندگی کودکان در سنین مختلف آگاهی لازم را پیدا کنند . روحیه و حالات پسران و دختران نوجوان می تواند بر عرضه و تقاضای پوشاک تاثیر زیادی بگذارد . معمولا پسران نوجوان به روش زندگی پدر و مادر خود خو می گیرند و راحت طلبند و از همه لباسهای رسمی کمتر خوششان می آید و فعالیتهای ورزشی را دوست دارند . دختران نوجوان توجه بیشتری به مد نشان می دهند و به لباسهای متنوع تری نیاز دارند . از زمره لباسهای مورد نظر می توان از روپوش مدرسه ای , جامه هایی در ردیف لباسهای مدرسه ای و نیز مقدار کمتری لباسها ی سنتی و رسمی نام برد که البته تهیه این گونه لباسها به قیمت مناسب برای تولید کنندگان روز به روز دشوارتر می شود .

دشوارترین کار در طراحی , طراحی برای گروه سنی نوجوان است . پسران نوجوان تمایلاتی جدی دارند و مایلند بخشی از گروه به شمار آیند و تکروی نکنند .

مد اغلب از خیابانها نشات می گیرد و تولید کنندگان نا گزیرند که جوابگوی این جریان باشند . در عین حال لباسهای جین ویا لباسهای ورزشی در فصل خریداری نمی شود مگراز رنگ و نقش و طرح زیبایی برخوردار باشند , البته این مدها باهمان سرعتی که آمده اند , کنار می روند و اگر تولید بر اساس اصول و دور اندیشی انجام نگیرد , لباسها در مغازه ها و کارخانه ها می مانند و به فروش نمی رسند . دختران نوجوان گر چه اندامشان هنوز کاملا شکل نگرفته , مایلند مثل بزرگتر ها لباس بپوشند . بسیاری از بوتیک داران می توانند از هدر رفتن فرصت فروش در نتیجه جرو بحث مادران و دختران داستانها بگویند , برخی از تولید کنندگان در این زمینه موفقیتهایی کسب کرده اند . آنها به مد روز و رنگ و ترکیب پارچه توجه نشان می دهند وبا ایجاد تغییراتی در مدلهای روز آنها را برای اندامهای در حال رشد مناسب می کنند . به ایت ترتیب مد ویژه بزرگسالان بر روی طراحی لباس نوجوانان تاثیر می گذاردو نوعی هماهنگی در این زمینه ها پدید می آید .

طراحی پوشاک کودکان فرصتهای مناسبی در اختیار طراحان می گذارد که باید آن را مغتنم شمرده و تجربیات خود را در زمینه رنگ آمیزی و تزیین با طرحهای گوناگون بر روی لباس در بوته آزمایش بگذارند . رنگها و طرحهای زیبا بر روی لباس کودکان موجب ترغیب بزرگسالان به خرید و تمایل آنها به پرداخت قیمتهای بالا می شوند . بنا به دو عامل دیگر نیز بستگی دارد :

1)شیوه ارائه پوشاک به خریدارو جلب مشتری 

 2 )حمل درست و بموقع لباس سفارش داده شده - چرا که این طریقه خرید در بعضی از کشورها رایج است . تولیدکنندگان اهمیت طراحی را در یافته اند وبر این اعتقادند که طراح می تواند سهم زیادی در بهره رسانی به شرکت داشته باشد . سرعت عمل طراح در پاسخگویی به تغییرات بازار و ایجاد همخونی میان گرایشهای تازه و برنامه پیش بینی شده تاثیر زیادی بر روی تواناییهای کارخانه تولیدکننده پوشاک در مقابله با مشکلات بازار دارد .

طراحان لباس کودکان ونوجوانان می بایست در زمینه رشد بدن وتغییر شکل آن آگاهی لازم را داشته باشند و طراحی را بر اساس تغییرات بدن در مراحل مختلف رشد انجام دهند .

تغییرات عمومی

سرعت رشد کودک از تولد تا نوجوانی پیوسته کاهش می یابد . مرحله ای که میزان رشد سریع شود , به دوره نوجوانی معروف است . تا زمانی که بلوغ رخ دهد , سرعت رشد پسرها با سرعت رشد دختر ها اختلاف اندکی دارد .

میزان رشد به طور تقریبی از 8 سانتیمتر در حال سال در 3 سالگی تا 5 سانتیمتر در هر سال در 10 سالگی کاهش می یابد . کارخانه های تولیدی میانگین این تغییرات را 6 سانتیمتر گرفته اند و آن را میانگین رشد سالانه در این گروه سنی به حساب آورده اند . هر چند باید توجه داشت که حدود تغییرات قد در کودکان یک گروه سنی بیشتر از مقدار رشد سالانه است ; بنابر این سن کودک فقط یک فقط یک راهنما و نشانه ای از میزان رشد او به شمار می آیدو بهتر است به دیگر اندازه های بدن او , از جمله بلندی تمام قد , توجه شود . سن نوشته شده بر روی بر چسب های پشت یقه لباس در درجه دوم اهمیت قرار دارد . سن در دوره بلوغ ارزشی توصیفی خود را به دلیل اختلاف موجود در قد و مساله وراثت از دست می دهد . تغییرات گوناگون در نخستین مرحله از نوجوانی و بلوغ سایر عوامل را تحت تاثیر قرار می دهد و تجلی می نماید .

در دوران کودکی اختلاف میان پسرها و دختر ها اندک است . اختلاف های مهم در هفت سالگی پدیدار می شوند . در این سن باید برای پسر و دختر جدول اندازه بندی جداگانه ای تهیه و تنظیم شود .

دوره بلوغ با شروع اختلاف های ظاهری برجسته ای بین پسرها و دخترها همراه است . بلوغ دختران بین 18 ماه تا 2 سال زودتر از پسران رخ می دهد . کودکانی که قد یکسان دارند , دارای اندازه های متفاوتی در قسمت بازو , ساق پا , و ران هستند و این اختلافها با افزایش طول ماهیچه ها بیشتر ظاهر می گردد .

کودکان از بدو تولد تا سن هفت سالگی

مشخص ترین ویژگی کودک اندازه سر اوست . تا سن سه سالگی سر بچه به رشد کامل رسیده است . اندازه سر یک کودک بلندی او از سر تا پاست . در حالی که در بزرگسالان این نسبت است . در طراحی محاسبه سایر قسمتها از روی اندازه سر انجام می گیرد . وقتی از روی اندازه سر طراحی می کنید , بلندی سایر قسمتهای بدن را نیز می توانید به دست آورید .

تقریبا از دو سالگی تا هشت سالگی کودکان چربی بدنشان را از دست می دهند و لاغر می شوند . در این مرحله پسرها کمی لاغرتر از دخترها هستند اما به دلیل اختلاف ناچیزی که در اندازه گیری بلندی تمام قد آنها وجود دارد ,می توان جدول اندازه بندی مشترکی را برای هر دو جنس به کار برد . برجسته ترین اختلاف در این سن در اندازه های باسن ونشیمنگاه است و بعضی از تولیدکنندگان لباس پسرانه این امر را در نظر می گیرند . کمر بچه ها در این سن گودی ندارد و شکل کمر مشخص نیست . شیوه ایستادن آنها چنان است که شکم خود را جلو می دهند و گودی چشمگیری در پشت , در قسمت کمر , ایجاد می کنند . بارشد کودک واز دست دادن چربی و لاغر شدن ,‌شکل اندام او تغییر می کند .

کودکان از 8 سالگی تا دوره بلوغ

در هشت سالگی اندام بچه راست تر می شود . تا شروع دوره بلوغ بزرگترین نسبت افزایش یافته در بدن نسبتهای عرضی است . به رغم این افزایش , کمر گودی و شکل مشخص تری پیدا می کند . در این دوره رشد پاها در هر دو جنس بیشتر از رشد تنه است . گر چه سرعت رشد دختر و پسر تا زمان شروع بلوغ یکسان است , قد یک دختر به طور متوسط کمی کوتاه تر از قد پسر در همان گروه سنی , و وزنش بیشتر است . تفاوتهای اساسی میان دخترها و پسرها در این دوره پهن شدن کمر و بزرگتر شدن باسن در دخترها است .

دوره بلوغ پسران

دوره بلوغ یک پسر بچه کم و بیش در سن سیزده سالگی آغاز می شود و رشد سریع تا پانزده سالگی ادامه دارد . سپس سرعت رشد تا سن هفده سالگی کم می شود . از آنجایی که زمان شروع بلوغ در بچه ها متفاوت است , قد و سن در این مرحله ارتباط چندانی با هم ندارند . بنابراین جدول اندازه بندی را نمی توان بر اساس سن تنظیم کرد . پسرها اغلب در دوره بلوغ لاغرتر می شوند ولی ماهیچه هایشان بزرگتر می گردد .

پیش از دوره بلوغ بلندی ران وساق پا بیشتر از طول تنه می باشد , حال آن که در این دوره تنه بیشتر از عضوهای دیگر بزرگ می شود و میزان شانه ها به حداکثر می رسد و میزان رشد سر اندک است . مدت زمان رشد پسرها دو سال از دخترها بیشتر است ; به همین دلیل در نهایت قدشان از دخترها بزرگتر می شود .

دوره بلوغ دختران

رشد دختران در سن یازده دوازده سالگی سرعت پیدا می کند ; گرچه مدت زمان رشد آنان در دوره بلوغ در مقایسه با پسرها کوتاه تر , و شتاب آن کمتر است . چون دختران زودتر به دوره بلوغ پا می نهند , در فاصله یازده تا سیزده سالگی بلندتر از پسران همسن خود هستند . همچنین در دوره بلوغ چاقتر می شوند , و این چاقی بیشتر در ناحیه تنه است . ماهیچه ها رشد چندانی ندارند , ولی بزرگ شدن باسن وپستان موجب تغییر شکل بدن می شود و الگوی پایه ویژه ای که ساسونهایی در ناحیه سینه داشته باشد مورد نیاز قرار می گیرد . در فاصله میان 10 تا 14 سالگی دگرگونیهای جسمی پدیدار می گردند . بلندی قد و فقط اندازه دور سینه آنها متفاوت است . الگوهای پایه با اندازه های دوران کودکی و همچنین الگوهای بزرگسالان برای دخترن نوجوان مناسب نیستند ; بنابراین برای این گروه باید جدول اندازه بندی ویژه ای فراهم آورد .

 

آشنائی با پارچه های مختلف و کاربرد آن


راهنمای الگو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد