پوشاک بچگانه

طراحی،پارچه،الگو وسایزبندی

پوشاک بچگانه

طراحی،پارچه،الگو وسایزبندی

وسایل و ابزار کار

هنر جویان و علاقه مندان هنر خیاطی برای فرا گرفتن این فن به لوازمی نیاز دارند . برخی از این لوازم بسیار گران است اما تهیه برخی از آنها که با علامت  *  مشخص شده است در شروع کار ضرورتی ندارد.

ابزار و وسایل مورد نیاز جهت الگو ها   

 

                       

1ـ میز کار , که باید صاف و محکم و ثابت باشد چون استفاده از رولت برای کاغذ و پارچه , سطح صیقلی میز را خط می اندازد و آن را نا صاف می کند , سطح میز را هنگام کار باید با مقوای محافظ مخصوص بپوشانید . 

 

 

               

2ـ کاغذ الگو  , از نوع قهوه ای و بی خط , و نوع سفید ,نازکتر و با استحکام کمتر است . برای الگوهای پایه (اولیه) که بیشتر در کارخانجات و تولیدیها استفاده می شود , مقوای مخصوص این کار توصیه می شود که دوام بیشتری دارد .

3ـ مداد , برای ترسیم الگو از مداد نرم و محکم 2H)) و برای مشخص کردن خطوط بر روی الگو و یا اطراف آن از مدادهای رنگی استفاده کنید .

قلم فایبر که نوعی ماژیک است برای نوشتن توضیحات لازم است بر روی الگوی پایه که روی مقوا ترسیم شده مناسب است .

4ـ مداد پاک کن , متر , خط کش چوبی مدرج , نوار چسب , چسب مایع , خط کش پلاستیکی منحنی (پیستوله) برای ترسیم خطوط منحنی در الگوها .

5ـ گونیای مدرج 45 درجه ,گونیا در اندازه های کوچکتر با اشل  و  که برای رسم الگوهای پایه در دفترچه یادداشت و تطبیق آنها بسیار لازم و اساسی است .

6ـ رولت , قیچی برای چیدن پارچه و کاغذ , برای پارچه و کاغذ باید قیچی جداگانه داشته باشید , زیرا چیدن کاغذ سبب کند شدن تیغه قیچی می شود .

7ـ سوزن ته دار (سنجاق) , بشکاف , گچ خیاطی (مل) برای علامت گذاری بر روی پارچه و نیز مشخص کردن تغییرات لازم بر روی الگو در هنگام پرو کردن .

8ـ پارچه ای که برای تهیه پاترون به کار می رود باید از جنس متقال یا کرباس ویا چلوار ساده باشد . دقت کنید که پارچه پاترون از نظر وزن و ضخامت و کشش به پارچه اصلی نزدیک باشد . برای پارچه های ژرسه معمولا از کشبافت برای تهیه پاترون استفاده می شود .

تذکر : پاترون نمونه ای است که با استفاده از الگوی پایه از پارچه متقال یا کرباس یا چلوار دوخته می شود .

*9ـ ماشین حساب که برای محاسبه دقیق نسبتهای اندازه های بدن به کار می رود .

*10ـ پیستوله یا منحنیهای پلاستیکی فرانسوی که دارای قابلیت انعطاف و در اندازه های مختلف است و برای ترسیم خطوط منحنی زیر بغل و حلقه آستین و گودی یقه به کار می رود .

*11ـ منگنه مخصوص الگو , برای علامت گذاری نقاطی که باید در آنجا موازنه انجام شود ,سوراخ کن الگو, گیره یا قلاب الگو , وزنه الگو برای ثابت نگاه داشتن الگو بر روی پارچه به هنگام برش .

*12ـ مانکن که در سایزهای مختلف وجود دارد وتهیه آن برای افراد مبتدی ضرورتی ندارد . افراد بتدریج که در ساختن الگو تجربه و مهارت کسب می کنند , می توانند برای الگوهای پیشرفته روی آن کار کنند .

*13ـ کامپیوتر , نحوه استفاده از کامپیوتر .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد